SlideShare a Scribd company logo
1 of 97
Download to read offline
Alphons
Ariëns
1860 - 1928
inspirator   en   organisator

        Zijn wijze van denken
                           en
    zijn methode van werken




             Jan Hinke, 2013
   Kard. De Jong:              “Je kunt onmogelijk aan Ariëns voorbij gaan,
    omdat hij op alle terreinen van het katholieke leven overal de hand in
    had.”
   Mgr. Hoogveld:             “Geen werk van betekenis in de laatste veertig
    jaar bleef hem vreemd. Hij heeft het begonnen, gesteund of bevorderd.”
   Prof. Spiertz:           “Door het uitzonderlijke van zijn wezen en werken
    is hij nergens onder te brengen noch in de conventies van zijn noch in die
    van onze tijd.”



   Prof. Nissen          over het rijke Roomsche leven: “… de meest
    grootse, meest zelfverzekerde en wellicht ook meest wanhopige poging
    tot kerstening van de samenleving die de geschiedenis van het
    christendom in West -Europa ooit te zien heeft gegeven.”




Drie uitspraken over Ariëns
Geboren te Utrecht in 1860
Hamburgerstraat 38
Utrecht


Plattegrond van
het centrum
van Utrecht


Hamburger
straat 38
(begin van de pijl
University Hall)
Mr. A.W.K. Ariëns
(1820-1883) in 1881
Advocaat
Opa van Ariëns (B.A. Povel), later drie ooms
 eigenaar Winkel van Sinkel (1864-1912)
Herenstraat 34 in Utrecht

In deze noodkerk deed Ariëns zijn
Eerste Heilige Communie.

Later ook bekend onder de naam
Silo-kerk

Sinds 1949 in gebruik bij de Baptisten.




Vanaf 1842 kerkte de statie/parochie
in deze provisorische kerk.

Totdat in 1877 de neo-gotische
Willibrordkerk in gebruik genomen
kon worden.
Scholier/student te Rolduc (1870-
1878)                  Begin netwerk
Ariëns als seminarist te Driebergen-Rijssenburg,
de priesteropleiding van het aartsbisdom
Ariëns als seminarist (1878 – 1882)
H.J.A.M. Schaepman (Herman)
1844 - 1903


Priester
Politicus
Dichter
Docent seminarie

Vanaf 1880 lid van de Tweede Kamer,
als een der eerste katholieken

Leidde de katholieke emancipatie
Zijn devies: credo, pugno
Schaepman-monument
te Tubbergen
student te Rome (1882 – 1886)
Piazza della Minerva
Piazza della Minerva
hoek Via dei Cestari / Via di
Santa Chiara
Universiteit der Dominicanen: de Minerva
Ariëns en Italië

Ariëns beperkte zich niet
alleen tot
de studie
en de bezienswaardigheden
van Rome,

Hij bezocht ook:

-De   volkswijken van Rome

-Assisi


-De marmergroeven van
Carrara

-De   zwavelmijnen van Sicilië

-Turijn   (Don Bosco)
BRONNEN VAN ZIJN SPIRITUALITEIT

   De eerste bron wordt zonder meer gevormd door zijn ouders en het
    gezin.

   Rolduc was de plaats waar hij cultureel en geestelijk verder gevormd
    werd.

   Van zijn jaren te Rijsenburg heeft Ariëns zelf gezegd dat er geen
    spirituele of pastorale vorming was. Een belangrijke rol in zijn
    vorming op Rijsenburg heeft Dr. Herman Schaepman vervuld.


   Tijdens zijn studie in Rome en zijn reizen door Italië raakte
    Ariëns geboeid door priesters die op concrete wijze hun geloof vorm
    gaven in maatschappelijke betrokkenheid:

   - Don Bosco 1815 - 1888 (stichter van de Salesianen)
    - Franciscus van Assisi 1182 - 1226 (stichter van de Franciscanen)
Enschede had in 1886 nog geen 10.000 inwoners
Kapelaan te Enschede 1886 - 1901



• Compassie

• Scherpzinnigheid

• Strijdlust

• Ondernemings-
  geest
Enschede. Oude Markt - Langestraat
Plattegrond van Enschede
Jannink & Zonen in 1907
Fabrieken Van Heek
     Parallelweg
Woonomstandigheden                      slechte behuizing,
slechte hygiëne, ondervoeding, te lange werktijden, lage
lonen, kindersterfte, kinderarbeid, drankverslaving en ……
geen uitzicht op verbetering
   Arbeider mist basis, inhoud,
   staat alleen, is losgesneden van het maatschappelijke
   weerloosheid en uitzichtloosheid uit zich in drankzucht
   - persoonlijke ordening/emancipatie/groei
    politiek/maatschappelijk bewust
    waarheid, gerechtigheid, matigheid (drankweer)
   - politiek/maatschappelijke ordening/emancipatie
    hervorming van het economische systeem
   Eerst van on-mens naar mens, …….. vervolgens van mens naar christen
Vereniging, beter dan congregatie
“Laat men het aantal geestelijken vertienvoudigen, laat men kerken op kerken bouwen, laat men
    missies op missies geven, de oogst zal betrekkelijk schraal zijn, wat wij voor onze heiligen
    godsdienst nodig hebben is de R.K. Vereeniging”
De vereniging wil eerst de mens en door de mens de toestand hervormen.
Vereniging maakt arbeiders bewust van hun rechten
en bekwaam om voor hun rechten uit te komen.

Arbeiders moeten zelf langs democratische weg hun lot verbeteren
    en dit niet overlaten aan buitenstaanders (patriarchen, clerus, etc.).
    emancipatie van de leek            -            lekenspiritualiteit
Economisch systeem hervormen: evenwicht tussen kapitaal en arbeid herstellen, afstand verkleinen
    tussen de maatschappelijke klassen, etc.
“Recht moet er zijn voor allen in den volsten zins des woords”

Volksorganisatie – volksontwikkeling – volksinvloed – volkswelvaart
Arbeidzaamheid – spaarzaamheid – matigheid – zedigheid
Godsdienstzin – vlijt – liefde – vreugde (in een gevorderd stadium)
DENKER EN DOENER
THEORIE EN PRAKTIJK

   ideoloog en organisator
   doctrine en methodiek



   Doctrina Socialis (zie Deems)

 theoloog      van de gerechtigheid
   Doctrine heeft een theologische basis met vooral
    sociaal-theologische en missionair-theologische
    aspecten
Deems: drie fasen bij Ariëns
maatschappelijke, godsdienstige en missionaire bewustwording
voorwaarde, theorie en praktijk
verenigen, vormen, hervormen
• Maatschappelijke gerechtigheid. 1886-1901.
  Leo XIII. Rerum Novarum.
  Opbouw en uitbouw van de arbeidersbeweging. Democratie.
  Grondhouding: christelijke gelijkheid
  solidariteits- of participatiedenken i.p.v. verticalistisch (patronalistisch, klerikalistisch)


• Extra element: ascese, offer, matigheid
• Christelijk geloof.1901-1914.
  Pius X.Omnia restaurare in Christo.
  Geloofsverdieping. Sociale ethiek.

• Christelijke liefde.1914-1928.
  Benedictus XV. Maximum Illud. Missiepaus.
  Apostolaat. Missiebeweging.
 Inzicht in de complexiteit van het maatschappelijke
  vraagstuk
 Veelzijdige   aanpak van de problemen (vanuit vier
  kanten)
 Organisatorischtalent om mensen te mobiliseren
 Didactisch vermogen om begrijpelijk te zijn voor
  iedereen
de VERENIGING
             door aaneensluiting, krachtenbundeling


 Ariëns concludeerde: een nieuwe vorm van pastoraat is nodig

 Kerk in de 19e eeuw: sociale onrust is gevolg van verslapping van de
  godsdienstigheid
 Ariëns draait oorzaak en gevolg om:
  kom sociaal in actie, verbeter je lot en de godsdienstigheid zal
  toenemen


 - geen congregatie (te eenzijdig religieus), komt daarna

 - geen filantropie, tot dan de gangbare christelijke diaconie (te ongelijk)

 - geen socialisme (te ongodsdienstig en materialistisch)
R.K. Werklieden Vereniging                        eerste bestuur met Ariëns
De RKWV (opgericht 24 november 1889) is overigens niet zozeer een vakvereniging als wel
een organisatie die de geestelijke en culturele verheffing van haar leden wil bevorderen.
Methode

   - mensen bij elkaar brengen (VERENIGEN),
    op basis van solidariteit
    - mensen VORMEN,
    bewust maken van waarheid en recht
    - mensen en toestanden HERVORMEN
    (politiek, maatschappelijk, cultureel, moreel, religieus,
    missionair)

   Het verval van de vierde stand is godsdienstig en zedelijk, maar evenzeer stoffelijk en
    maatschappelijk; wie op no. 1 en 2 zou willen werken zonder no. 3, zou … zijne moeite
    verspillen
   Op zoek gaan naar waarheid en recht
   Om zo te komen tot sociale vrede

   Waarheidsvinding, ontbolstering van de
    waarheid
   Verstaan van de tijdgeest, maatschappijkritisch

   In waarheid de gerechtigheid laten stralen
   Theoloog van de gerechtigheid, passie voor
    gerechtigheid rechtvaardigheid eerste
    kenmerk van de christen-democratie
   Solidariteitsdenken gemeenschapszin
In 1889 wordt de Rooms-Katholieke Werkliedenvereniging St. Joseph opgericht.

 De vereniging beschikt al in 1890 over het eigen verenigingsgebouw ‘Tivoli’
(nu een apostolische kerk) aan de Oldenzaalsestraat in Enschede.
Het eerste Concordia, aanbesteed 1901, in
gebruik genomen in 1902, afgebrand in 1909
Gebouw   Concordia
de arbeiders moeten het zelf doen

 Vereniging: 1889 R.K. Arbeidersvereniging Sint-Joseph

 Vakbond: 1891 R.K. Twentsche Fabrieksarbeidersbond

 uitbouw
  - kader (De Kern)
  - gebouw (Tivoli, Concordia)
  - blad (‘De Katholieke Werkman’, vanaf 1893).
  - ondersteuningsfondsen (spaarkas, verzekeringen)
  - woningbouw
  - cultureel (muziek, toneel, bibliotheek)
 nationaal – internationaal – federatief (met protestanten)
 “Ik had jaren gewerkt met veel ijver. Ik
  stond er mee op en ging er mee naar
  bed, Zondag en in de week. En toen ik
  alles overzag en mij afvroeg of de
  arbeiders flink vooruitgegaan waren, of
  de loonsverhooging meer welvaart had
  gebracht, moest ik bekennen: neen.
 Het gaf niets, als wij de jeneverfles niet
  stuk sloegen. ”
1895              Sobriëtas

Kruisverbond
blad Kruisbanier
Maria-vereniging
Anna-vereniging

Unitas 1895 – 1906
interconfessionele katoenbewerkersbond


De Eendracht
coöperatieve textielfabriek te
Haaksbergen         1894 - 1901

Nieuwe bisschop in 1895
H. van de Wetering na P.M. Snickers

Verkiezingen 1897
   “Maar de drankbestrijding doet heel wat meer dan
    de Christelijke Matigheid in eere herstellen. Ze is
    een groote SOCIALE DRIJFKRACHT. …

   Uit den aard der zaak zal deze eigenschap der
    drankbestrijding het meest tot uiting komen in de
    Mariavereniging. Het charitatief terrein is bij uitstek
    het terrein van de vrouw. …

   Daar is geen enkel belangrijk werk –charitatief of
    zuiver religieus- tot stand of bloei gekomen, of de
    Mariavereniging nam het initiatief of was er de
    stuwkracht van”
Maria Vereeniging Enschede
Huldeblijk
aan Ariëns
aangeboden
bij zijn vertrek uit
Enschede in 1901

Miserior super turbam
Ik heb medelijden met het volk.
Rerum Novarum
Eximia pietatis
Graves de communi re
Priester der werklieden
vurige drankbestrijder
Apostel der christelijke
democratie
met al de rijkdom van zijn
gaven
en de offermoed van zijn
gehele persoonlijkheid
Opheffing
Ontwikkeling
Organisatie van de
katholieke arbeiders in
Nederland
Profeet
Hij die perspectief
biedt
Mozes, Martin Luther King,
Nelson Mandela



Emancipator
de man die de katholieken op de
kaart zette,
van verwaarloosbaar groepje in
de 19e eeuw
tot vormgevers van de
maatschappij in de 20e eeuw

Hervormer

Maatschappijcriticus

Leraar, onderwijzer,
didacticus

Prediker,
geloofsverkondiger

Apologeet, polemicus
Pastoor te Steenderen 1901-1908
Altijd bezig

 “Vooruit, altijd maar vooruit, met zevenmijlslaarzen”




 Caritas Christi urget nos
 De liefde van Christus laat ons geen rust

 Omnibus omnia factus sum
 Met de zwakken ben ik zwak geworden, om de zwakken te winnen.
 Alles ben ik voor allen geworden, om er tot elke prijs
 enkelen te redden.
Ariëns bij zijn 25-jarig
priesterfeest in 1907
Foto uit 1907 te Steenderen
Alfons Ariëns getekend door Jan Toorop in 1907
Vanuit de matigheidsbeweging en de vrouwenbeweging
van het maatschappelijke naar het godsdienstige


   Maatschappelijke gerechtigheid. 1886-1901.
    Leo XIII. Rerum Novarum.
    Opbouw en uitbouw van de arbeidersbeweging. Democratie. Grondhouding:
    christelijke gelijkheid, geen intellectuele of klerikale arrogantie solidariteits- of
    participatiedenken i.p.v. verticalistisch (patronalistisch, klerikalistisch)


   Extra element: ascese, offer, matigheid
   Christelijk geloof.1901-1914.
    Pius X.Omnia restaurare in Christo.
    Geloofsverdieping. Sociale ethiek.
    Authentiek christelijk leven dat als vanzelf naar buiten overslaat in een creatief saamhorig-
    heidsgevoel


   Christelijke liefde.1914-1928.
    Benedictus XV. Maximum Illud. Missiepaus.
    Apostolaat. Missiebeweging.
Maatschappij heeft godsdienst nodig
   Zonder godsdienst geen gezonde maatschappij
   Zonder goed georganiseerde maatschappij geen godsdienst
   Beide hebben elkaar nodig

   Maatschappij zonder godsdienst is een lichaam zonder ziel

   Met Christus hebben wij dat ijkpunt, die hoeksteen
    om de maatschappij op te bouwen

   De sociale kwestie is vóór alles een zedelijk en godsdienstig vraagstuk en moet
    daarom opgelost worden volgens de zedenwet en de beginselen van den
    godsdienst
Democratie
• De democratie moet gedoopt worden
• Democratie is voor het volk heilzame, christelijke actie.

• “de democratie moet aristocratie worden.”

• Maar dan zeg ik er in eenen adem bij: er bestaat maar een ééne echte
  aristocratie en dit is de christelijke of katholieke, die het “alles herstellen in
  Christus” tot wapenspreuk heeft.

• Tot die aristocratie moet de arbeidersvereniging haar leden zien op te
  voeren
• We moeten hen tot “aristocraten” zien te maken,

• Democratie > christelijke democratie > aristocratie > christelijke
  aristocratie          (omnia restaurare in Christo)
Eigenschappen van de christen-democratie
• Rechtvaardigheid
  ook het huis van den werkman blijve niet verstoken van het zonnelicht

• Gehoorzaamheid aan de gestelde machten
• Liefde
• Het Evangelie door het socialisme gepredikt, is immers feitelijk een Evangelie
  van haat.
• Wanneer gedurig herhaald wordt, dat de werkman alleen de welvaart teweegbrengt,
  dat de bezitters zich onrechtmatig hun goed verworven hebben,
  dan kan het niet anders,
  of een gevoel van verbittering, van haat zelfs, maakt zich meester van de
  massa, die zich wreedaardig miskent en verdrukt acht.
Pastoor te Maarssen 1908 - 1926
Maarssen aan de Utr. Vecht
Drievoudige emancipatie
   maatschappelijk, godsdienstig, missionair
   - tot maatschappelijke gerechtigheid
    (via democratie, vakvereniging)
    - tot christelijk geloof
    (via drankbestrijding, sociale ethiek, christelijke theologie,
    missie)
    - tot christelijke liefde (voor de onoplosbare
    problemen: weduwen, wezen, gehandicapten, etc.)
   Maatschappelijke gerechtigheid. 1886-1901.
    Leo XIII. Rerum Novarum.
    Opbouw en uitbouw van de arbeidersbeweging. Democratie. Grondhouding:
    christelijke gelijkheid, geen intellectuele of klerikale arrogantie solidariteits- of
    participatiedenken i.p.v. verticalistisch (patronalistisch, klerikalistisch)

   Extra element: ascese, offer, matigheid
   Christelijk geloof.1901-1914.
    Pius X.Omnia restaurare in Christo.
    Geloofsverdieping. Sociale ethiek.
    Authentiek christelijk leven dat als vanzelf naar buiten overslaat in een creatief
    saamhorigheidsgevoel

   Extra element: inzet, actie
   Christelijke liefde.1914-1928.
    Benedictus XV. Maximum Illud. Missiepaus.
    Apostolaat. Missiebeweging.
    Ariëns actie mondt uit in een missionaire climax




Van  gelovige christen    naar
bewuste, missionaire christen
ascetisch, sociaal georiënteerd, Christocentrisch
Eerste katholieke
minister-president
Leerling van Ariëns (Sobrietas)

In 1918 volgde hij zijn vader op als
commissaris van de koningin in
Limburg. Maar enige maanden later schoof
formateur mgr. Nolens hem naar voren als
minister-president van Nederland.
De katholieken waren bij de eerste
verkiezingen volgens het stelsel van evenredige
vertegenwoordiging de grootste fractie
geworden.
Maar Nolens, een priester, als eerste minister
was ondenkbaar, in de eerste plaats voor de
koningin.
Op 9 september 1918 ging het eerste kabinet-
Ruijs de Beerenbrouck van start onder de tot
dan toe jongste en eerste katholieke
Nederlandse premier.
De regering werd kort na aantreden - in 1918 -
geconfronteerd met de revolutiedreiging (van
onder anderen Troelstra) die echter spoedig
overging. De regering slaagde erin om de door
de Eerste Wereldoorlog ontstane economische
crisis te bezweren.          1922-1925 het
tweede kabinet R. de B. 1929-1933 het derde
kabinet R. de B.
 1919
1921 Geert Grote Genootschap GGG

 Het uitgeven van geschriften en brochures


 met als doel:


 De katholieke waarheid op elk terrein te doen
  kennen en beminnen
40 jaar priester in 1922
geldbedrag voor leerstoel missiewetenschappen
Huldiging op zijn 40-jarig priesterfeest
SOBRIËTAS - MATIGHEID
   - moreel/religieuze/missionaire ordening/emancipatie

   het element “offer” komt er bij

   Sobriëtas kweekt kader, van daaruit o.a.

   - vrouwenemancipatie (“vrouwen maken de zeden”)

   - Katholieke lectuurvoorziening (Geert Grote Genootschap
    G.G.G.)
   - missiepropaganda (leerstoel Missiekunde aan K.U.
    Nijmegen)
   - kweekschool voor missionarissen

   Sobrietas uitbreiden tot De Nieuwe Richting (anti-hedonistisch)
    tegen misbruik van snoeperij, sigaretten, bioscoop, sport, dans
Ariëns in zijn werkkamer te Maarssen
St. Jozefklooster te Amersfoort
          1926 - 1928
twee maanden
vóór zijn dood
Bij zijn dood               in 1928
Dinsdagmiddag 7 Augustus te 5 uur is te
Amersfoort in het klooster der zusters van
O.L. Vrouw op 68-jarigen leeftijd overleden
Mgr. Dr. A.M.A.J. Ariëns.

Een der grooten onder ons is
heengegaan. Een der grootsten. Een man
van buitengewone beteekenis en die in
ons land gedurende tientallen van jaren
baanbrekenden arbeid heeft verricht.
Een idealist en een werker, een
fijnbesnaard, edel mensch, een heilig
priester. Een man van het woord en van
de daad, een strijder met de pen. Al de
talenten, waarmede God hem had
toebedeeld, wist hij vruchtbaar te maken
in den dienst van de Kerk, van het land,
van het volk. En daarmee is gezegd, dat
hij veel tot stand heeft gebracht, veel,
waarvan men de tastbare resultaten kan
aanschouwen en bewonderen, veel ook,
misschien nog meer, dat in een wijden,
zeer wijden kring aan het zieleleven ten
goede kwam en waarvan de rijke
vruchten alleen aan God zijn bekend. (...)
Ariëns Priester
tekst op zijn grafsteen

Priesterschap
    als de rode draad
    in het leven van Ariëns.

Christus
    als centrum
    van Ariëns’ spiritualiteit.




Graf van Ariëns op
   begraafplaats Beeresteijn
   te Maarssen
Ariëns Priester                       tekst op zijn grafsteen


   Christus:
    drie dimensies van de menselijke werkelijkheid: denken,
    doen, beminnen


   profeet, denken, hoofd, parabels, catechese,
    verkondiging
   herder, doen, hand, wonderen,diaconie, hulpbetoon
   priester, beminnen, hart, offer, liturgie, viering
Samenvattend
   rede Mgr. Hoogveld bij de begrafenis van Ariëns
   als uiteindelijke verklaring voor Ariëns leven en sterven
   “Ik heb hem verwekt tot gerechtigheid,
    hij zal mijn stad opbouwen en mijn gevangenen in vrijheid stellen”
    Jesaja 45, 13
   ‘Hij, de Arbeidersapostel, is begonnen met de heropbouw
    van de stad onzer christelijke samenleving’
   ‘en mijn gevangenen zal hij in vrijheid stellen, dat wil
    zeggen,
    mensen bevrijden van hun drankzucht’ verslavingen, afgoden


   Lichamelijke verlossing   (van hun ongemakken, hun handicaps)
   Geestelijke verlossing (van hun zonden)
Bij Ariëns’ graf
16 juni 1934 onthulling standbeeld
te Enschede
KRANSEN EN BLOEMEN NA EEN
HERDENKING TE ENSCHEDE
De naam leeft voort
Scholen vernoemd
   Het rijke Roomse leven heeft een negatieve
    bijklank gekregen

   Verzuiling wordt ook negatief beoordeeld
    tegenwoordig

   Ascese, offer, matigheid niet geliefd in onze
    consumptie-maatschappij

   In Twente wordt men liever niet meer herinnerd
    aan de (ellende van de) textielindustrie



Ariëns ondergewaardeerd?
Ariëns na zijn dood.                        Vergeten?


    “Welnu, toen zo langzamerhand alle wierookvlagen weggetrokken en de devotie-
    kaarsen opgebrand waren, is het in brede kring na zijn dood onwerkelijk stil
    geworden. Men heeft hem vereerd en bewonderd. Dit alles is zeer nobel, maar daarbij
    is het gebleven. ” (Deems in 1982)

   Enkele verklaringen zouden kunnen zijn:

   “Men staat nog te dicht op hem om hem op zijn juiste wijze te taxeren” (Mgr. Jansen in
    1934, bij de onthulling van het standbeeld te Enschede)
   “Men zou geneigd zijn te zeggen dat er zienswijzen en opvattingen kunnen bestaan, die
    hem menen te moeten beperken tot een historisch fenomeen van een afgesloten tijdperk”
    (deken Van ‘t Erve in 1981, bij de presentatie van het Bronnenboek)

   “De teksten in het Bronnenboek roepen onweerstaanbaar de gedachten op, dat hetgeen
    Ariëns heeft ondernomen, zo abundant is, dat het, alles tezamen genomen, te veel is voor
    één mens en één generatie” (Deems in 1982 in een recensie van het Bronnenboek)
www.arienscomite.nl

More Related Content

Similar to Alphons Ariëns

Paus Benedictus Xvi
Paus Benedictus XviPaus Benedictus Xvi
Paus Benedictus Xvismc
 
Dom Helder Camara2003
Dom Helder Camara2003Dom Helder Camara2003
Dom Helder Camara2003guestcb08a8
 
Dom HéLder CâMara
Dom HéLder CâMaraDom HéLder CâMara
Dom HéLder CâMaraChueff
 
Bijeenkomst Meetjeslandse Cultuurraden
Bijeenkomst Meetjeslandse CultuurradenBijeenkomst Meetjeslandse Cultuurraden
Bijeenkomst Meetjeslandse CultuurradenCOMEET
 
Sociale hulp in het Ancien Régime
Sociale hulp in het Ancien RégimeSociale hulp in het Ancien Régime
Sociale hulp in het Ancien Régimetinevandevijvere
 
Les 1 begrippenkader Cultuur en Sociaal
Les 1 begrippenkader Cultuur en SociaalLes 1 begrippenkader Cultuur en Sociaal
Les 1 begrippenkader Cultuur en Sociaalwimerkelbout
 
Hc 28 a presentatie sociale bewegingen
Hc 28 a presentatie sociale bewegingenHc 28 a presentatie sociale bewegingen
Hc 28 a presentatie sociale bewegingenAdri Martens
 
Caroline Borstlap 6MTWI
Caroline Borstlap 6MTWICaroline Borstlap 6MTWI
Caroline Borstlap 6MTWIGeert Fierens
 
Hc 15 - c presentatie vrijdenken
Hc 15 - c presentatie vrijdenkenHc 15 - c presentatie vrijdenken
Hc 15 - c presentatie vrijdenkenAdri Martens
 
Hc 27 a presentatie secularisering
Hc 27 a presentatie seculariseringHc 27 a presentatie secularisering
Hc 27 a presentatie seculariseringAdri Martens
 
De ontvoogding van de arbeiders
De ontvoogding van de arbeidersDe ontvoogding van de arbeiders
De ontvoogding van de arbeidersdriesvangils
 
de wereld draait door gekte door de eeuwen heen - Altrecht 550 jaar
de wereld draait door gekte door de eeuwen heen - Altrecht 550 jaarde wereld draait door gekte door de eeuwen heen - Altrecht 550 jaar
de wereld draait door gekte door de eeuwen heen - Altrecht 550 jaarMarjon Staal
 
"Van Werkgroep tot Broederschap"
"Van Werkgroep tot Broederschap""Van Werkgroep tot Broederschap"
"Van Werkgroep tot Broederschap"Johan Vencken
 
De Rede, een vrijzinnige vereniging met liberale achtergronden te Mechelen, o...
De Rede, een vrijzinnige vereniging met liberale achtergronden te Mechelen, o...De Rede, een vrijzinnige vereniging met liberale achtergronden te Mechelen, o...
De Rede, een vrijzinnige vereniging met liberale achtergronden te Mechelen, o...Marc Alcide
 
2016 02 zoektocht naar het fundament van onze moraal - hvd h
2016 02 zoektocht naar het fundament van onze moraal - hvd h2016 02 zoektocht naar het fundament van onze moraal - hvd h
2016 02 zoektocht naar het fundament van onze moraal - hvd hAdri Martens
 

Similar to Alphons Ariëns (20)

Paus Benedictus Xvi
Paus Benedictus XviPaus Benedictus Xvi
Paus Benedictus Xvi
 
Dom HéLder CâMara
Dom HéLder CâMaraDom HéLder CâMara
Dom HéLder CâMara
 
Dom Helder Camara2003
Dom Helder Camara2003Dom Helder Camara2003
Dom Helder Camara2003
 
Bij Jezus in de buurt
Bij Jezus in de buurtBij Jezus in de buurt
Bij Jezus in de buurt
 
Dom HéLder CâMara
Dom HéLder CâMaraDom HéLder CâMara
Dom HéLder CâMara
 
Uitleg ppt kerken en kloosters
Uitleg ppt kerken en kloostersUitleg ppt kerken en kloosters
Uitleg ppt kerken en kloosters
 
Bijeenkomst Meetjeslandse Cultuurraden
Bijeenkomst Meetjeslandse CultuurradenBijeenkomst Meetjeslandse Cultuurraden
Bijeenkomst Meetjeslandse Cultuurraden
 
Sociale hulp in het Ancien Régime
Sociale hulp in het Ancien RégimeSociale hulp in het Ancien Régime
Sociale hulp in het Ancien Régime
 
Les 1 begrippenkader Cultuur en Sociaal
Les 1 begrippenkader Cultuur en SociaalLes 1 begrippenkader Cultuur en Sociaal
Les 1 begrippenkader Cultuur en Sociaal
 
Hc 28 a presentatie sociale bewegingen
Hc 28 a presentatie sociale bewegingenHc 28 a presentatie sociale bewegingen
Hc 28 a presentatie sociale bewegingen
 
Caroline Borstlap 6MTWI
Caroline Borstlap 6MTWICaroline Borstlap 6MTWI
Caroline Borstlap 6MTWI
 
Hc 15 - c presentatie vrijdenken
Hc 15 - c presentatie vrijdenkenHc 15 - c presentatie vrijdenken
Hc 15 - c presentatie vrijdenken
 
Hc 27 a presentatie secularisering
Hc 27 a presentatie seculariseringHc 27 a presentatie secularisering
Hc 27 a presentatie secularisering
 
Donbosco 1
Donbosco 1Donbosco 1
Donbosco 1
 
De ontvoogding van de arbeiders
De ontvoogding van de arbeidersDe ontvoogding van de arbeiders
De ontvoogding van de arbeiders
 
de wereld draait door gekte door de eeuwen heen - Altrecht 550 jaar
de wereld draait door gekte door de eeuwen heen - Altrecht 550 jaarde wereld draait door gekte door de eeuwen heen - Altrecht 550 jaar
de wereld draait door gekte door de eeuwen heen - Altrecht 550 jaar
 
"Van Werkgroep tot Broederschap"
"Van Werkgroep tot Broederschap""Van Werkgroep tot Broederschap"
"Van Werkgroep tot Broederschap"
 
Gegevens Opus Dei 2020
Gegevens Opus Dei 2020Gegevens Opus Dei 2020
Gegevens Opus Dei 2020
 
De Rede, een vrijzinnige vereniging met liberale achtergronden te Mechelen, o...
De Rede, een vrijzinnige vereniging met liberale achtergronden te Mechelen, o...De Rede, een vrijzinnige vereniging met liberale achtergronden te Mechelen, o...
De Rede, een vrijzinnige vereniging met liberale achtergronden te Mechelen, o...
 
2016 02 zoektocht naar het fundament van onze moraal - hvd h
2016 02 zoektocht naar het fundament van onze moraal - hvd h2016 02 zoektocht naar het fundament van onze moraal - hvd h
2016 02 zoektocht naar het fundament van onze moraal - hvd h
 

More from CSR

Sexuality and Identity: Scientific Findings
Sexuality and Identity: Scientific FindingsSexuality and Identity: Scientific Findings
Sexuality and Identity: Scientific FindingsCSR
 
Computer Consciousness Creativity
Computer Consciousness CreativityComputer Consciousness Creativity
Computer Consciousness CreativityCSR
 
De vreugde van het evangelie, teksten ter overweging
De vreugde van het evangelie, teksten ter overwegingDe vreugde van het evangelie, teksten ter overweging
De vreugde van het evangelie, teksten ter overwegingCSR
 
Mgr Chaput on Love in the Family
Mgr Chaput on Love in the FamilyMgr Chaput on Love in the Family
Mgr Chaput on Love in the FamilyCSR
 
Rodríguez Luño over Amoris Laetitia
Rodríguez Luño over Amoris LaetitiaRodríguez Luño over Amoris Laetitia
Rodríguez Luño over Amoris LaetitiaCSR
 
Het Jaar van Barmhartigheid
Het Jaar van BarmhartigheidHet Jaar van Barmhartigheid
Het Jaar van BarmhartigheidCSR
 
Rejection of LGBT Policy
Rejection of LGBT PolicyRejection of LGBT Policy
Rejection of LGBT PolicyCSR
 
De toekomst van het begrip 'richting' in de onderwijswetgeving
De toekomst van het begrip 'richting' in de onderwijswetgevingDe toekomst van het begrip 'richting' in de onderwijswetgeving
De toekomst van het begrip 'richting' in de onderwijswetgevingCSR
 
Rushing toward death by Theo de Boer
Rushing toward death by Theo de BoerRushing toward death by Theo de Boer
Rushing toward death by Theo de BoerCSR
 
Darwinism all the way: crossing the line between selection and eugenics
Darwinism all the way: crossing the line between selection and eugenicsDarwinism all the way: crossing the line between selection and eugenics
Darwinism all the way: crossing the line between selection and eugenicsCSR
 
Onze Lieve Vrouw van Guadalupe
Onze Lieve Vrouw van GuadalupeOnze Lieve Vrouw van Guadalupe
Onze Lieve Vrouw van GuadalupeCSR
 
Johannes Paulus II: encycliek Dives in Misericordia
Johannes Paulus II: encycliek Dives in MisericordiaJohannes Paulus II: encycliek Dives in Misericordia
Johannes Paulus II: encycliek Dives in MisericordiaCSR
 
Misericordiae vultus: Aangezicht van Barmhartigheid, bul van paus Franciscus...
Misericordiae vultus: Aangezicht van Barmhartigheid,  bul van paus Franciscus...Misericordiae vultus: Aangezicht van Barmhartigheid,  bul van paus Franciscus...
Misericordiae vultus: Aangezicht van Barmhartigheid, bul van paus Franciscus...CSR
 
Evolución y Creación: revelación y razón
Evolución y Creación: revelación y razónEvolución y Creación: revelación y razón
Evolución y Creación: revelación y razónCSR
 
Paus Franciscus Laudato Si, over de zorg voor het gemeenschappelijke huis
Paus Franciscus Laudato Si, over de zorg voor het gemeenschappelijke huisPaus Franciscus Laudato Si, over de zorg voor het gemeenschappelijke huis
Paus Franciscus Laudato Si, over de zorg voor het gemeenschappelijke huisCSR
 
Biblia y matrimonio
Biblia y matrimonioBiblia y matrimonio
Biblia y matrimonioCSR
 
Young in Europe Today
Young in Europe TodayYoung in Europe Today
Young in Europe TodayCSR
 
Card. Schönborn on Evolution
Card. Schönborn on EvolutionCard. Schönborn on Evolution
Card. Schönborn on EvolutionCSR
 
Christian Life part 4: Christian Prayer
Christian Life part 4: Christian PrayerChristian Life part 4: Christian Prayer
Christian Life part 4: Christian PrayerCSR
 
Christian Life Part 3: Life in Christ, the Ten Commandments
Christian Life Part 3: Life in Christ, the Ten CommandmentsChristian Life Part 3: Life in Christ, the Ten Commandments
Christian Life Part 3: Life in Christ, the Ten CommandmentsCSR
 

More from CSR (20)

Sexuality and Identity: Scientific Findings
Sexuality and Identity: Scientific FindingsSexuality and Identity: Scientific Findings
Sexuality and Identity: Scientific Findings
 
Computer Consciousness Creativity
Computer Consciousness CreativityComputer Consciousness Creativity
Computer Consciousness Creativity
 
De vreugde van het evangelie, teksten ter overweging
De vreugde van het evangelie, teksten ter overwegingDe vreugde van het evangelie, teksten ter overweging
De vreugde van het evangelie, teksten ter overweging
 
Mgr Chaput on Love in the Family
Mgr Chaput on Love in the FamilyMgr Chaput on Love in the Family
Mgr Chaput on Love in the Family
 
Rodríguez Luño over Amoris Laetitia
Rodríguez Luño over Amoris LaetitiaRodríguez Luño over Amoris Laetitia
Rodríguez Luño over Amoris Laetitia
 
Het Jaar van Barmhartigheid
Het Jaar van BarmhartigheidHet Jaar van Barmhartigheid
Het Jaar van Barmhartigheid
 
Rejection of LGBT Policy
Rejection of LGBT PolicyRejection of LGBT Policy
Rejection of LGBT Policy
 
De toekomst van het begrip 'richting' in de onderwijswetgeving
De toekomst van het begrip 'richting' in de onderwijswetgevingDe toekomst van het begrip 'richting' in de onderwijswetgeving
De toekomst van het begrip 'richting' in de onderwijswetgeving
 
Rushing toward death by Theo de Boer
Rushing toward death by Theo de BoerRushing toward death by Theo de Boer
Rushing toward death by Theo de Boer
 
Darwinism all the way: crossing the line between selection and eugenics
Darwinism all the way: crossing the line between selection and eugenicsDarwinism all the way: crossing the line between selection and eugenics
Darwinism all the way: crossing the line between selection and eugenics
 
Onze Lieve Vrouw van Guadalupe
Onze Lieve Vrouw van GuadalupeOnze Lieve Vrouw van Guadalupe
Onze Lieve Vrouw van Guadalupe
 
Johannes Paulus II: encycliek Dives in Misericordia
Johannes Paulus II: encycliek Dives in MisericordiaJohannes Paulus II: encycliek Dives in Misericordia
Johannes Paulus II: encycliek Dives in Misericordia
 
Misericordiae vultus: Aangezicht van Barmhartigheid, bul van paus Franciscus...
Misericordiae vultus: Aangezicht van Barmhartigheid,  bul van paus Franciscus...Misericordiae vultus: Aangezicht van Barmhartigheid,  bul van paus Franciscus...
Misericordiae vultus: Aangezicht van Barmhartigheid, bul van paus Franciscus...
 
Evolución y Creación: revelación y razón
Evolución y Creación: revelación y razónEvolución y Creación: revelación y razón
Evolución y Creación: revelación y razón
 
Paus Franciscus Laudato Si, over de zorg voor het gemeenschappelijke huis
Paus Franciscus Laudato Si, over de zorg voor het gemeenschappelijke huisPaus Franciscus Laudato Si, over de zorg voor het gemeenschappelijke huis
Paus Franciscus Laudato Si, over de zorg voor het gemeenschappelijke huis
 
Biblia y matrimonio
Biblia y matrimonioBiblia y matrimonio
Biblia y matrimonio
 
Young in Europe Today
Young in Europe TodayYoung in Europe Today
Young in Europe Today
 
Card. Schönborn on Evolution
Card. Schönborn on EvolutionCard. Schönborn on Evolution
Card. Schönborn on Evolution
 
Christian Life part 4: Christian Prayer
Christian Life part 4: Christian PrayerChristian Life part 4: Christian Prayer
Christian Life part 4: Christian Prayer
 
Christian Life Part 3: Life in Christ, the Ten Commandments
Christian Life Part 3: Life in Christ, the Ten CommandmentsChristian Life Part 3: Life in Christ, the Ten Commandments
Christian Life Part 3: Life in Christ, the Ten Commandments
 

Alphons Ariëns

  • 2. inspirator en organisator Zijn wijze van denken en zijn methode van werken Jan Hinke, 2013
  • 3. Kard. De Jong: “Je kunt onmogelijk aan Ariëns voorbij gaan, omdat hij op alle terreinen van het katholieke leven overal de hand in had.”  Mgr. Hoogveld: “Geen werk van betekenis in de laatste veertig jaar bleef hem vreemd. Hij heeft het begonnen, gesteund of bevorderd.”  Prof. Spiertz: “Door het uitzonderlijke van zijn wezen en werken is hij nergens onder te brengen noch in de conventies van zijn noch in die van onze tijd.”  Prof. Nissen over het rijke Roomsche leven: “… de meest grootse, meest zelfverzekerde en wellicht ook meest wanhopige poging tot kerstening van de samenleving die de geschiedenis van het christendom in West -Europa ooit te zien heeft gegeven.” Drie uitspraken over Ariëns
  • 6. Utrecht Plattegrond van het centrum van Utrecht Hamburger straat 38 (begin van de pijl University Hall)
  • 8.
  • 9. Opa van Ariëns (B.A. Povel), later drie ooms eigenaar Winkel van Sinkel (1864-1912)
  • 10. Herenstraat 34 in Utrecht In deze noodkerk deed Ariëns zijn Eerste Heilige Communie. Later ook bekend onder de naam Silo-kerk Sinds 1949 in gebruik bij de Baptisten. Vanaf 1842 kerkte de statie/parochie in deze provisorische kerk. Totdat in 1877 de neo-gotische Willibrordkerk in gebruik genomen kon worden.
  • 11. Scholier/student te Rolduc (1870- 1878) Begin netwerk
  • 12. Ariëns als seminarist te Driebergen-Rijssenburg, de priesteropleiding van het aartsbisdom
  • 13. Ariëns als seminarist (1878 – 1882)
  • 14. H.J.A.M. Schaepman (Herman) 1844 - 1903 Priester Politicus Dichter Docent seminarie Vanaf 1880 lid van de Tweede Kamer, als een der eerste katholieken Leidde de katholieke emancipatie Zijn devies: credo, pugno
  • 16. student te Rome (1882 – 1886)
  • 17.
  • 19. Piazza della Minerva hoek Via dei Cestari / Via di Santa Chiara
  • 21. Ariëns en Italië Ariëns beperkte zich niet alleen tot de studie en de bezienswaardigheden van Rome, Hij bezocht ook: -De volkswijken van Rome -Assisi -De marmergroeven van Carrara -De zwavelmijnen van Sicilië -Turijn (Don Bosco)
  • 22. BRONNEN VAN ZIJN SPIRITUALITEIT  De eerste bron wordt zonder meer gevormd door zijn ouders en het gezin.  Rolduc was de plaats waar hij cultureel en geestelijk verder gevormd werd.  Van zijn jaren te Rijsenburg heeft Ariëns zelf gezegd dat er geen spirituele of pastorale vorming was. Een belangrijke rol in zijn vorming op Rijsenburg heeft Dr. Herman Schaepman vervuld.  Tijdens zijn studie in Rome en zijn reizen door Italië raakte Ariëns geboeid door priesters die op concrete wijze hun geloof vorm gaven in maatschappelijke betrokkenheid:  - Don Bosco 1815 - 1888 (stichter van de Salesianen) - Franciscus van Assisi 1182 - 1226 (stichter van de Franciscanen)
  • 23. Enschede had in 1886 nog geen 10.000 inwoners
  • 24. Kapelaan te Enschede 1886 - 1901 • Compassie • Scherpzinnigheid • Strijdlust • Ondernemings- geest
  • 25.
  • 26.
  • 27.
  • 28. Enschede. Oude Markt - Langestraat
  • 29.
  • 31. Jannink & Zonen in 1907
  • 32. Fabrieken Van Heek Parallelweg
  • 33.
  • 34.
  • 35. Woonomstandigheden slechte behuizing, slechte hygiëne, ondervoeding, te lange werktijden, lage lonen, kindersterfte, kinderarbeid, drankverslaving en …… geen uitzicht op verbetering
  • 36. Arbeider mist basis, inhoud,  staat alleen, is losgesneden van het maatschappelijke  weerloosheid en uitzichtloosheid uit zich in drankzucht  - persoonlijke ordening/emancipatie/groei politiek/maatschappelijk bewust waarheid, gerechtigheid, matigheid (drankweer)  - politiek/maatschappelijke ordening/emancipatie hervorming van het economische systeem  Eerst van on-mens naar mens, …….. vervolgens van mens naar christen
  • 37. Vereniging, beter dan congregatie “Laat men het aantal geestelijken vertienvoudigen, laat men kerken op kerken bouwen, laat men missies op missies geven, de oogst zal betrekkelijk schraal zijn, wat wij voor onze heiligen godsdienst nodig hebben is de R.K. Vereeniging” De vereniging wil eerst de mens en door de mens de toestand hervormen. Vereniging maakt arbeiders bewust van hun rechten en bekwaam om voor hun rechten uit te komen. Arbeiders moeten zelf langs democratische weg hun lot verbeteren en dit niet overlaten aan buitenstaanders (patriarchen, clerus, etc.). emancipatie van de leek - lekenspiritualiteit Economisch systeem hervormen: evenwicht tussen kapitaal en arbeid herstellen, afstand verkleinen tussen de maatschappelijke klassen, etc. “Recht moet er zijn voor allen in den volsten zins des woords” Volksorganisatie – volksontwikkeling – volksinvloed – volkswelvaart Arbeidzaamheid – spaarzaamheid – matigheid – zedigheid Godsdienstzin – vlijt – liefde – vreugde (in een gevorderd stadium)
  • 38. DENKER EN DOENER THEORIE EN PRAKTIJK  ideoloog en organisator  doctrine en methodiek  Doctrina Socialis (zie Deems)  theoloog van de gerechtigheid  Doctrine heeft een theologische basis met vooral sociaal-theologische en missionair-theologische aspecten
  • 39.
  • 40. Deems: drie fasen bij Ariëns maatschappelijke, godsdienstige en missionaire bewustwording voorwaarde, theorie en praktijk verenigen, vormen, hervormen • Maatschappelijke gerechtigheid. 1886-1901. Leo XIII. Rerum Novarum. Opbouw en uitbouw van de arbeidersbeweging. Democratie. Grondhouding: christelijke gelijkheid solidariteits- of participatiedenken i.p.v. verticalistisch (patronalistisch, klerikalistisch) • Extra element: ascese, offer, matigheid • Christelijk geloof.1901-1914. Pius X.Omnia restaurare in Christo. Geloofsverdieping. Sociale ethiek. • Christelijke liefde.1914-1928. Benedictus XV. Maximum Illud. Missiepaus. Apostolaat. Missiebeweging.
  • 41.  Inzicht in de complexiteit van het maatschappelijke vraagstuk  Veelzijdige aanpak van de problemen (vanuit vier kanten)  Organisatorischtalent om mensen te mobiliseren  Didactisch vermogen om begrijpelijk te zijn voor iedereen
  • 42. de VERENIGING door aaneensluiting, krachtenbundeling  Ariëns concludeerde: een nieuwe vorm van pastoraat is nodig  Kerk in de 19e eeuw: sociale onrust is gevolg van verslapping van de godsdienstigheid  Ariëns draait oorzaak en gevolg om: kom sociaal in actie, verbeter je lot en de godsdienstigheid zal toenemen  - geen congregatie (te eenzijdig religieus), komt daarna  - geen filantropie, tot dan de gangbare christelijke diaconie (te ongelijk)  - geen socialisme (te ongodsdienstig en materialistisch)
  • 43. R.K. Werklieden Vereniging eerste bestuur met Ariëns De RKWV (opgericht 24 november 1889) is overigens niet zozeer een vakvereniging als wel een organisatie die de geestelijke en culturele verheffing van haar leden wil bevorderen.
  • 44. Methode  - mensen bij elkaar brengen (VERENIGEN), op basis van solidariteit - mensen VORMEN, bewust maken van waarheid en recht - mensen en toestanden HERVORMEN (politiek, maatschappelijk, cultureel, moreel, religieus, missionair)  Het verval van de vierde stand is godsdienstig en zedelijk, maar evenzeer stoffelijk en maatschappelijk; wie op no. 1 en 2 zou willen werken zonder no. 3, zou … zijne moeite verspillen
  • 45. Op zoek gaan naar waarheid en recht  Om zo te komen tot sociale vrede  Waarheidsvinding, ontbolstering van de waarheid  Verstaan van de tijdgeest, maatschappijkritisch  In waarheid de gerechtigheid laten stralen  Theoloog van de gerechtigheid, passie voor gerechtigheid rechtvaardigheid eerste kenmerk van de christen-democratie  Solidariteitsdenken gemeenschapszin
  • 46. In 1889 wordt de Rooms-Katholieke Werkliedenvereniging St. Joseph opgericht. De vereniging beschikt al in 1890 over het eigen verenigingsgebouw ‘Tivoli’ (nu een apostolische kerk) aan de Oldenzaalsestraat in Enschede.
  • 47. Het eerste Concordia, aanbesteed 1901, in gebruik genomen in 1902, afgebrand in 1909
  • 48. Gebouw Concordia
  • 49.
  • 50. de arbeiders moeten het zelf doen  Vereniging: 1889 R.K. Arbeidersvereniging Sint-Joseph  Vakbond: 1891 R.K. Twentsche Fabrieksarbeidersbond  uitbouw - kader (De Kern) - gebouw (Tivoli, Concordia) - blad (‘De Katholieke Werkman’, vanaf 1893). - ondersteuningsfondsen (spaarkas, verzekeringen) - woningbouw - cultureel (muziek, toneel, bibliotheek)  nationaal – internationaal – federatief (met protestanten)
  • 51.  “Ik had jaren gewerkt met veel ijver. Ik stond er mee op en ging er mee naar bed, Zondag en in de week. En toen ik alles overzag en mij afvroeg of de arbeiders flink vooruitgegaan waren, of de loonsverhooging meer welvaart had gebracht, moest ik bekennen: neen.  Het gaf niets, als wij de jeneverfles niet stuk sloegen. ”
  • 52. 1895 Sobriëtas Kruisverbond blad Kruisbanier Maria-vereniging Anna-vereniging Unitas 1895 – 1906 interconfessionele katoenbewerkersbond De Eendracht coöperatieve textielfabriek te Haaksbergen 1894 - 1901 Nieuwe bisschop in 1895 H. van de Wetering na P.M. Snickers Verkiezingen 1897
  • 53.
  • 54. “Maar de drankbestrijding doet heel wat meer dan de Christelijke Matigheid in eere herstellen. Ze is een groote SOCIALE DRIJFKRACHT. …   Uit den aard der zaak zal deze eigenschap der drankbestrijding het meest tot uiting komen in de Mariavereniging. Het charitatief terrein is bij uitstek het terrein van de vrouw. …   Daar is geen enkel belangrijk werk –charitatief of zuiver religieus- tot stand of bloei gekomen, of de Mariavereniging nam het initiatief of was er de stuwkracht van”
  • 56.
  • 57. Huldeblijk aan Ariëns aangeboden bij zijn vertrek uit Enschede in 1901 Miserior super turbam Ik heb medelijden met het volk. Rerum Novarum Eximia pietatis Graves de communi re Priester der werklieden vurige drankbestrijder Apostel der christelijke democratie met al de rijkdom van zijn gaven en de offermoed van zijn gehele persoonlijkheid Opheffing Ontwikkeling Organisatie van de katholieke arbeiders in Nederland
  • 58. Profeet Hij die perspectief biedt Mozes, Martin Luther King, Nelson Mandela Emancipator de man die de katholieken op de kaart zette, van verwaarloosbaar groepje in de 19e eeuw tot vormgevers van de maatschappij in de 20e eeuw Hervormer Maatschappijcriticus Leraar, onderwijzer, didacticus Prediker, geloofsverkondiger Apologeet, polemicus
  • 60.
  • 61.
  • 62. Altijd bezig  “Vooruit, altijd maar vooruit, met zevenmijlslaarzen”  Caritas Christi urget nos De liefde van Christus laat ons geen rust  Omnibus omnia factus sum Met de zwakken ben ik zwak geworden, om de zwakken te winnen. Alles ben ik voor allen geworden, om er tot elke prijs enkelen te redden.
  • 63. Ariëns bij zijn 25-jarig priesterfeest in 1907
  • 64. Foto uit 1907 te Steenderen
  • 65. Alfons Ariëns getekend door Jan Toorop in 1907
  • 66. Vanuit de matigheidsbeweging en de vrouwenbeweging van het maatschappelijke naar het godsdienstige  Maatschappelijke gerechtigheid. 1886-1901. Leo XIII. Rerum Novarum. Opbouw en uitbouw van de arbeidersbeweging. Democratie. Grondhouding: christelijke gelijkheid, geen intellectuele of klerikale arrogantie solidariteits- of participatiedenken i.p.v. verticalistisch (patronalistisch, klerikalistisch)  Extra element: ascese, offer, matigheid  Christelijk geloof.1901-1914. Pius X.Omnia restaurare in Christo. Geloofsverdieping. Sociale ethiek. Authentiek christelijk leven dat als vanzelf naar buiten overslaat in een creatief saamhorig- heidsgevoel  Christelijke liefde.1914-1928. Benedictus XV. Maximum Illud. Missiepaus. Apostolaat. Missiebeweging.
  • 67. Maatschappij heeft godsdienst nodig  Zonder godsdienst geen gezonde maatschappij  Zonder goed georganiseerde maatschappij geen godsdienst  Beide hebben elkaar nodig  Maatschappij zonder godsdienst is een lichaam zonder ziel  Met Christus hebben wij dat ijkpunt, die hoeksteen om de maatschappij op te bouwen  De sociale kwestie is vóór alles een zedelijk en godsdienstig vraagstuk en moet daarom opgelost worden volgens de zedenwet en de beginselen van den godsdienst
  • 68. Democratie • De democratie moet gedoopt worden • Democratie is voor het volk heilzame, christelijke actie. • “de democratie moet aristocratie worden.” • Maar dan zeg ik er in eenen adem bij: er bestaat maar een ééne echte aristocratie en dit is de christelijke of katholieke, die het “alles herstellen in Christus” tot wapenspreuk heeft. • Tot die aristocratie moet de arbeidersvereniging haar leden zien op te voeren • We moeten hen tot “aristocraten” zien te maken, • Democratie > christelijke democratie > aristocratie > christelijke aristocratie (omnia restaurare in Christo)
  • 69. Eigenschappen van de christen-democratie • Rechtvaardigheid ook het huis van den werkman blijve niet verstoken van het zonnelicht • Gehoorzaamheid aan de gestelde machten • Liefde • Het Evangelie door het socialisme gepredikt, is immers feitelijk een Evangelie van haat. • Wanneer gedurig herhaald wordt, dat de werkman alleen de welvaart teweegbrengt, dat de bezitters zich onrechtmatig hun goed verworven hebben, dan kan het niet anders, of een gevoel van verbittering, van haat zelfs, maakt zich meester van de massa, die zich wreedaardig miskent en verdrukt acht.
  • 70. Pastoor te Maarssen 1908 - 1926
  • 71. Maarssen aan de Utr. Vecht
  • 72.
  • 73. Drievoudige emancipatie  maatschappelijk, godsdienstig, missionair  - tot maatschappelijke gerechtigheid (via democratie, vakvereniging) - tot christelijk geloof (via drankbestrijding, sociale ethiek, christelijke theologie, missie) - tot christelijke liefde (voor de onoplosbare problemen: weduwen, wezen, gehandicapten, etc.)
  • 74. Maatschappelijke gerechtigheid. 1886-1901. Leo XIII. Rerum Novarum. Opbouw en uitbouw van de arbeidersbeweging. Democratie. Grondhouding: christelijke gelijkheid, geen intellectuele of klerikale arrogantie solidariteits- of participatiedenken i.p.v. verticalistisch (patronalistisch, klerikalistisch)  Extra element: ascese, offer, matigheid  Christelijk geloof.1901-1914. Pius X.Omnia restaurare in Christo. Geloofsverdieping. Sociale ethiek. Authentiek christelijk leven dat als vanzelf naar buiten overslaat in een creatief saamhorigheidsgevoel  Extra element: inzet, actie  Christelijke liefde.1914-1928. Benedictus XV. Maximum Illud. Missiepaus. Apostolaat. Missiebeweging. Ariëns actie mondt uit in een missionaire climax Van gelovige christen naar bewuste, missionaire christen ascetisch, sociaal georiënteerd, Christocentrisch
  • 75. Eerste katholieke minister-president Leerling van Ariëns (Sobrietas) In 1918 volgde hij zijn vader op als commissaris van de koningin in Limburg. Maar enige maanden later schoof formateur mgr. Nolens hem naar voren als minister-president van Nederland. De katholieken waren bij de eerste verkiezingen volgens het stelsel van evenredige vertegenwoordiging de grootste fractie geworden. Maar Nolens, een priester, als eerste minister was ondenkbaar, in de eerste plaats voor de koningin. Op 9 september 1918 ging het eerste kabinet- Ruijs de Beerenbrouck van start onder de tot dan toe jongste en eerste katholieke Nederlandse premier. De regering werd kort na aantreden - in 1918 - geconfronteerd met de revolutiedreiging (van onder anderen Troelstra) die echter spoedig overging. De regering slaagde erin om de door de Eerste Wereldoorlog ontstane economische crisis te bezweren. 1922-1925 het tweede kabinet R. de B. 1929-1933 het derde kabinet R. de B.
  • 77. 1921 Geert Grote Genootschap GGG  Het uitgeven van geschriften en brochures  met als doel:  De katholieke waarheid op elk terrein te doen kennen en beminnen
  • 78. 40 jaar priester in 1922 geldbedrag voor leerstoel missiewetenschappen
  • 79. Huldiging op zijn 40-jarig priesterfeest
  • 80. SOBRIËTAS - MATIGHEID  - moreel/religieuze/missionaire ordening/emancipatie  het element “offer” komt er bij  Sobriëtas kweekt kader, van daaruit o.a.  - vrouwenemancipatie (“vrouwen maken de zeden”)  - Katholieke lectuurvoorziening (Geert Grote Genootschap G.G.G.)  - missiepropaganda (leerstoel Missiekunde aan K.U. Nijmegen)  - kweekschool voor missionarissen  Sobrietas uitbreiden tot De Nieuwe Richting (anti-hedonistisch) tegen misbruik van snoeperij, sigaretten, bioscoop, sport, dans
  • 81.
  • 82. Ariëns in zijn werkkamer te Maarssen
  • 83. St. Jozefklooster te Amersfoort 1926 - 1928
  • 85. Bij zijn dood in 1928 Dinsdagmiddag 7 Augustus te 5 uur is te Amersfoort in het klooster der zusters van O.L. Vrouw op 68-jarigen leeftijd overleden Mgr. Dr. A.M.A.J. Ariëns. Een der grooten onder ons is heengegaan. Een der grootsten. Een man van buitengewone beteekenis en die in ons land gedurende tientallen van jaren baanbrekenden arbeid heeft verricht. Een idealist en een werker, een fijnbesnaard, edel mensch, een heilig priester. Een man van het woord en van de daad, een strijder met de pen. Al de talenten, waarmede God hem had toebedeeld, wist hij vruchtbaar te maken in den dienst van de Kerk, van het land, van het volk. En daarmee is gezegd, dat hij veel tot stand heeft gebracht, veel, waarvan men de tastbare resultaten kan aanschouwen en bewonderen, veel ook, misschien nog meer, dat in een wijden, zeer wijden kring aan het zieleleven ten goede kwam en waarvan de rijke vruchten alleen aan God zijn bekend. (...)
  • 86. Ariëns Priester tekst op zijn grafsteen Priesterschap als de rode draad in het leven van Ariëns. Christus als centrum van Ariëns’ spiritualiteit. Graf van Ariëns op begraafplaats Beeresteijn te Maarssen
  • 87. Ariëns Priester tekst op zijn grafsteen  Christus: drie dimensies van de menselijke werkelijkheid: denken, doen, beminnen  profeet, denken, hoofd, parabels, catechese, verkondiging  herder, doen, hand, wonderen,diaconie, hulpbetoon  priester, beminnen, hart, offer, liturgie, viering
  • 88. Samenvattend  rede Mgr. Hoogveld bij de begrafenis van Ariëns  als uiteindelijke verklaring voor Ariëns leven en sterven  “Ik heb hem verwekt tot gerechtigheid, hij zal mijn stad opbouwen en mijn gevangenen in vrijheid stellen” Jesaja 45, 13  ‘Hij, de Arbeidersapostel, is begonnen met de heropbouw van de stad onzer christelijke samenleving’  ‘en mijn gevangenen zal hij in vrijheid stellen, dat wil zeggen, mensen bevrijden van hun drankzucht’ verslavingen, afgoden  Lichamelijke verlossing (van hun ongemakken, hun handicaps)  Geestelijke verlossing (van hun zonden)
  • 90. 16 juni 1934 onthulling standbeeld te Enschede
  • 91.
  • 92. KRANSEN EN BLOEMEN NA EEN HERDENKING TE ENSCHEDE
  • 93. De naam leeft voort
  • 95. Het rijke Roomse leven heeft een negatieve bijklank gekregen  Verzuiling wordt ook negatief beoordeeld tegenwoordig  Ascese, offer, matigheid niet geliefd in onze consumptie-maatschappij  In Twente wordt men liever niet meer herinnerd aan de (ellende van de) textielindustrie Ariëns ondergewaardeerd?
  • 96. Ariëns na zijn dood. Vergeten?  “Welnu, toen zo langzamerhand alle wierookvlagen weggetrokken en de devotie- kaarsen opgebrand waren, is het in brede kring na zijn dood onwerkelijk stil geworden. Men heeft hem vereerd en bewonderd. Dit alles is zeer nobel, maar daarbij is het gebleven. ” (Deems in 1982)  Enkele verklaringen zouden kunnen zijn:  “Men staat nog te dicht op hem om hem op zijn juiste wijze te taxeren” (Mgr. Jansen in 1934, bij de onthulling van het standbeeld te Enschede)  “Men zou geneigd zijn te zeggen dat er zienswijzen en opvattingen kunnen bestaan, die hem menen te moeten beperken tot een historisch fenomeen van een afgesloten tijdperk” (deken Van ‘t Erve in 1981, bij de presentatie van het Bronnenboek)  “De teksten in het Bronnenboek roepen onweerstaanbaar de gedachten op, dat hetgeen Ariëns heeft ondernomen, zo abundant is, dat het, alles tezamen genomen, te veel is voor één mens en één generatie” (Deems in 1982 in een recensie van het Bronnenboek)